Της Κυριακής Παπανδριανού
Κοινωνικής Λειτουργού
ΚΑΑ – ΑΝΑΠΛΑΣΗ
Από τις αποκαλούμενες «πρωτόγονες» κοινωνίες, και τον εντυπωσιακό τρόπο που αντιλαμβάνοντο τη σημασία της δικαιοσύνης, της πολιτικής νομιμότητας, της ανθρώπινης ευημερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, τον Κώδικα του Χαμουραμπί, την Αθηναϊκή Δημοκρατία, τον Κύλινδρο του Κύρου, τη Magna Charta, τις διακηρύξεις της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας και της Γαλλικής Επανάστασης μέχρι σήμερα ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα εξακολουθεί να είναι το επιδιωκόμενο, ευκταίο και προσδοκώμενο, καθώς αυτά, συστηματικά εξακολουθούν να παραβιάζονται.
Η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, που υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση το 1948, καθορίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα για όλες τις γυναίκες και όλους τους άντρες. Μεταξύ αυτών, είναι το δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την ιθαγένεια, στην ελευθερία της σκέψης, της συνείδησης και της θρησκείας, στην εργασία, στην εκπαίδευση, το δικαίωμα στην υγεία, στην τροφή και την κατοικία και το δικαίωμα συμμετοχής στη διακυβέρνηση. Ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβάνει τα βασικά δικαιώματα και ελευθερίες που παρέχονται σε όλο τον πληθυσμό εντός της ΕΕ. Όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα ανεξαρτήτως καταγωγής, πεποιθήσεων ή τρόπου ζωής. Ο Χάρτης αυτός συνιστά το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ρυθμίζει όλα τα προσωπικά, ατομικά, πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά δικαιώματα των κατοίκων κρατών μελών της ΕΕ, τα οποία θεμελιώνουν σημαντικές αρχές όπως η αξιοπρέπεια, η δικαιοσύνη, ο σεβασμός και η ισοτιμία.
Κάθε πρόσωπο δικαιούται να έχει πρόσβαση στην πρόληψη σε θέματα υγείας και να απολαύει ιατρικής περίθαλψης, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις εθνικές νομοθεσίες και πρακτικές. Η καλή υγεία συνδέεται επίσης σαφώς και με άλλα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, όπως η πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό, σε θρεπτικά τρόφιμα, η ασφαλής στέγαση, η εκπαίδευση, καθώς και οι ασφαλείς συνθήκες εργασίας.
Το Σύνταγμα της Ελλάδος κατοχυρώνει τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών (Μέρος Δεύτερο, άρθρα 4-25) . Το δικαίωμα στην προστασία της Υγείας προβλέπεται και προστατεύεται από το ελληνικό Σύνταγμα ως ένα από τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, γιατί σχετίζεται με την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη και συνδέεται αναπόδραστα με την ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου και την ευημερία του σε όλους τους τομείς του ανθρώπινου βίου.
Σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ. 3 του Συντάγματος «Το Κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας, του γήρατος, της αναπηρίας και για την περίθαλψη των απόρων».
Δεν αποτελεί είδηση το γεγονός ότι, η οικονομική κρίση που πλήττει σκληρά τα τελευταία χρόνια την Ελλάδα, όπως και την διεθνή κοινότητα, έχει άμεσο αντίκτυπο στις υπηρεσίες υγείας, την ίδια στιγμή μάλιστα που το θεμελιώδες, ανθρώπινο δικαίωμα στην υγεία περιλαμβάνει την έγκαιρη, κατάλληλη, και οικονομικά εφικτή, πρόσβαση των πολιτών σε υψηλής ποιότητας υγείας, επομένως και αποκατάστασης.
Στην Ανάπλαση ορίζουμε την Υγεία ως την κατάσταση της πλήρους φυσικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας, σε αρμονική ισορροπία –ατομικά και συλλογικά – με το Περιβάλλον.
Ορίζουμε ως Ποιότητα παρεχόμενων Υπηρεσιών Υγείας και Αποκατάστασης το σύνολο των χαρακτηριστικών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και ικανοποιούν στο έπακρο τις προσδοκίες του πλήρως και αντικειμενικά ενημερωμένου ασθενούς /πολίτη με κατοχυρωμένα νομικά, συνταγματικά και Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Ορίζουμε ως Ποιότητα Ζωής την υποκειμενική αίσθηση πληρότητας και ασφάλειας, την ικανοποίηση και την απόλαυση που δημιουργεί στον άνθρωπο η συμμετοχή σε όλες τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, δηλαδή συμμετοχή στις συλλογικές διαδικασίες παραγωγής των υλικών συνθηκών διαβίωσης, αναπαραγωγής και πολιτισμού.
Η Υπερ-Τομεακή Ομάδα Αποκατάστασης της Ανάπλασης διέπεται από Γνώση, Νόμο, Τάξη, Συντονισμό, Ισοτιμία, Αλληλεγγύη και ανεβάζει διαρκώς τον πήχη των απαιτήσεων για Ποιότητα στις Υπηρεσίες Υγείας και Αποκατάστασης, στοχεύοντας στη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών μας .
Στόχοι της Υπερ-Τομεακής Ομάδας Αποκατάστασης της ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ , είναι:
- Η διασφάλιση Ποιότητας Ζωής για τον ασθενή και την οικογένειά του.
- Η εξασφάλιση αυτόνομης διαβίωσης για τον ασθενή.
- Η προσωπική, οικογενειακή, κοινωνική και επαγγελματική επανένταξη του πάσχοντος.
- Η αποτελεσματική παρέμβαση στην ευρύτερη Κοινωνία, με την ανάπτυξη και προαγωγή του Ιατρο – Κοινωνικού Προτύπου στις Υπηρεσίες Υγείας και Αποκατάστασης.
Παρέχουμε αδιάλειπτα στους ασθενείς μας τη δέουσα, αποτελεσματική, αμερόληπτη και ασφαλή φροντίδα, βασισμένη στις πραγματικές τους ανάγκες, χωρίς κοινωνικές ή άλλου τύπου διακρίσεις.
Εργαζόμαστε σκληρά, επενδύοντας αφειδώς χρόνο, ενέργεια και πόρους, προς όφελος των ασθενών. Υπηρετούμε τους Ασθενείς, τις Οικογένειές τους και την Κοινωνία, αναπτύσσοντας τον Τομέα Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Αποκατάστασης. Προάγουμε το Άριστο στην κλινική εφαρμογή του Ιατρο ‑ Κοινωνικού Προτύπου.
Βοηθούμε τον Ασθενή / Πολίτη με Αναπηρίες να διατυπώσει και το πρόβλημά του και το αίτημά του, να συμμετάσχει στην αποκατάστασή του και τον χρίζουμε συνολικό αξιολογητή και αποτιμητή μας.
Κάνουμε για τον ασθενή μας ό,τι θα κάναμε για την οικογένειά μας.
Καθώς ο ασθενής είναι το επίκεντρο όλων στην ΑΝΑΠΛΑΣΗ, η Αποκατάστασή του συνδέεται αναπόσπαστα με το δικαίωμά του στην Υγεία και στην Ποιότητα Ζωής.
Στην ΑΝΑΠΛΑΣΗ, στηρίζουμε ενεργά και αδιάλειπτα τα ανθρώπινα δικαιώματα, τόσο στις σχέσεις μεταξύ των μελών της Ομάδας, όσο και στη σχέση μας με τους ασθενείς μας. Θεωρούμε πως όλοι ανεξαιρέτως οι πάσχοντες πρέπει να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στις υγειονομικές υπηρεσίες, σε όλες όσες χρειάζονται και για όσον καιρό τις χρειάζονται και αγωνιζόμαστε γι’ αυτό από της ιδρύσεώς μας (1994). Το έργο μας διέπεται από μια βασική αρχή : «Κάνουμε για τους ασθενείς μας ότι είναι αναγκαίο και όχι ό,τι θεωρείται εφικτό». Αυτή η αρχή πρέπει να τηρείται και από την Πολιτεία. Γιατί, η αλληλεγγύη μπορεί να είναι συστατικό της ανθρώπινης φύσης, είναι όμως απαραίτητο η Πολιτεία να επιδείξει θεσμικά τη δέουσα ενάργεια, συνέπεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, ώστε η Υγεία να αποτελεί στην πράξη δικαίωμα όλων.